فرخی یزدی منادی رئالیسم انقلابی در عصر مشروطه
نویسندگان
چکیده
مکتب رئالیسم یکی از بنیادی ترین مکاتب هنری است که در اواسط قرن نوزدهم در فرانسه ظهور کرد و به سرعت گسترش یافت. پرهیز از تخیل و الهام های درونی رمانتیک ها و پرداختن به واقعیت های عالم بیرون از اساسی ترین اصول این مکتب بود که شاعران، نویسندگان و هنرمندان را به سوی خویش کشاند. در ایران نیز همگام با حرکت های مشروطه خواهان، شاعران و نویسندگان به مسائل اجتماعی و انحطاط و عقب ماندگی کشور، توجه نشان دادند. عصر مشروطه را باید نقطه عطفی در ورود شعر به حوزه زندگی مردم و مسائل جامعه و متمایل شدن آن به واقع گرایی دانست. از میان شاعران این دوره، فرخی یزدی با گرایش شدید به آزادی خواهی وحمایت از کارگران وکشاورزان، به اوضاع کشور توجه نشان داد. هدف این پژوهش نخست؛ معرفی عناصر اصلی رئالیسم در اشعار فرخی یزدی وسرانجام؛ تحلیل اشعار فرخی برمبنای اصول وقواعد آن مکتب است
منابع مشابه
بنمایههای مفهومی در اشعار پایداری فرخی یزدی
بنمایهها درونمایههایی هستند که به شکل کلمات، عبارات، صورتهای مختلف خیال و ...، در درون یک اثر هنری ظاهر میشوند و نشاندهندة جهت فکری شاعر یا نویسندهاند. این درونمایهها به مثابة یک هستة مرکزی معناساز در اشعار هستند که با پیوند شبکههای تداعی پیرامتنی خود، بنمایههای ساختاری شعر را پایهریزی میکنند. این زنجیرههای تداعی شده، حیطة مناسبی را برای خیالبندی تصاویر شاعرانه فراهم میکنند و گ...
متن کاملبررسی و تحلیل درون مایه های شعر عصر مشروطه ( ایرج میرزا، عارف، بهار، فرخی یزدی و عشقی)
چکیده انقلاب مشروطیت در تاریخ ایران بعد از اسلام از مهم ترین رویدادهای اجتماعی و سیاسی است که ادبیات را در گذر تاریخی خود دستخوش تحول نموده است. در این راستا شعر فارسی به تبعیت رخدادهای سیاسی - اجتماعی زمانه از مدیحه های مکرر بازگشت ادبی به شعری تبدیل شد که در خدمت مطالبات اجتماعی قرار گرفت و مضامینی چون آزادی ، ناسیونالیسم (ملت باوری)، زن و حجاب، تجدد و مدنیت غربی و انتقاد از نظام استبدادی و ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسیجلد ۷، شماره ۲۴، صفحات ۱۵۱-۱۷۱
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023